Moduł obsługi dekretacji jest narzędziem przeznaczonym do prowadzenia pełnej księgowości lub książki podatkowej. Przyjęte w nim rozwiązania pozwalają zdefiniować schematy dekretacji dla wszystkich dostępnych w systemie dokumentów podlegających księgowaniu. Dzięki tym definicjom dokumenty wystawiane w czasie pracy operacyjnej mogą być automatycznie dekretowane w systemie ISOF-FK lub systemie zewnętrznym.
Funkcjonalność modułu Dekretacja umożliwia definicję schematów dekretacji dla wszystkich dokumentów podlegających księgowaniu, oraz wszystkich innych danych potrzebnych w dekretacji, dekretowanie dokumentów zarejestrowanych w systemie, przeglądanie utworzonych dekretów, eksport przygotowanych dekretów do systemu FK. Oprócz definicji większość funkcji może być wykonywana automatycznie, decydują o tym parametry systemowe określające przyjęty przez Firmę sposób działania systemu.
Dla każdego księgowanego dokumentu możliwe jest określenie tzw. schematu dekretacji, który wskazuje dostępne sposoby księgowania w danej Firmie. Definiując schemat dekretacji, użytkownik posługuje się kontami księgowymi oraz umownymi skrótami określającymi w symboliczny sposób różne składniki w dekretach: kartoteki kontrahentów, towarów, magazyny, jednostki organizacyjne, dodatkowe kategorie wykorzystywane w księgowaniach i inne. Dzięki temu możliwe jest ogólne zdefiniowanie schematu, a sama funkcja dekretująca dokumenty potrafi te symbole przetworzyć.
Wszystkie potrzebne definicje składników schematów dekretacji definiowane są w Module Dekretacji. Określa się tu również, które z dokumentów mają być automatycznie dekretowane, tzn. jeśli dokument będzie zawierał konieczne dane i będzie zatwierdzony, możliwe jest automatyczne wygenerowanie dekretu w oparciu o odpowiadający mu schemat dekretacji.
Wygenerowanie dekretu może się odbywać również po wywołaniu odpowiedniej funkcji przez użytkownika. Specjalne zestawienie pokazuje wszystkie dokumenty, które mogą być zadekretowane, użytkownik wybiera te z nich, dla których chce wygenerować dekrety. Możliwy jest wcześniejszy podgląd dekretu. W przypadku gdy dekretacja nie przebiega prawidłowo, system informuje o tym w formie odpowiedniego komunikatu.
Wszystkie przygotowane dekrety można przeglądać na specjalnie przygotowanej liście dokumentów. Dzięki temu możliwa jest zawsze analiza, które dokumenty zostały już zadekretowane, a które jeszcze nie. Dla każdego dekretu możliwy jest podgląd dokumentu źródłowego, ewentualnie dokumentów powiązanych, w tym obrazów zeskanowanych faktur. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości możliwe jest również usunięcie dekretu i ponowna dekretacja dokumentu.
Po przygotowaniu i sprawdzeniu dekretów możliwy jest ich zapis do systemu FK. Dekrety zostaną zapisane w buforze w postaci gotowych księgowań. Po ewentualnej weryfikacji zaimportowanych dekretów możliwe jest wykonanie finalnego księgowania.
Moduł Dekretacji jest bardzo nowoczesnym rozwiązaniem wykazującym wymienione niżej zalety.
Dzięki możliwości zdefiniowania schematów dekretacji dokumenty powstające na bieżąco w procesie obsługi zdarzeń w Firmie mogą być automatycznie dekretowane, a w księgowości wystarczy jedynie kontrola poprawności tych dokumentów.
Pełna automatyzacja przepływu dokumentów księgowych oraz ich usystematyzowanie pozwala na wykonanie w krótszym czasie wszystkich operacji związanych z obsługą księgową wielu dokumentów.